Saraswati, η Ινδουιστική θεά της Σοφίας
«Η Saraswati, η θεά της γνώσης, που επαίνεσε ο σοφός,
που είναι σύζυγος του δημιουργού,
μπορεί να κατοικεί στο άκρο της γλώσσας μου.»
Η Saraswati είναι η ινδουιστική θεά και προστάτιδα της Γνώσης, του Λόγου της Μουσικής, της Μάθησης και της Αισθητικής.
Η πρώτη έκφραση της θηλυκής Θείας Τριάδας, η Σαρασβάτι είναι σύντροφος του Μπράχμα και θυγατέρα του Σίβα και της Ντούργκα.
Το όνομά της σημαίνει «η ουσία του Εαυτού», από το σανσκριτικό «sara» που σημαίνει «ουσία» και το «swa» που σημαίνει «εαυτός».
Είναι η προσωποποίηση του Πνεύματος, της Σοφίας, της Συνείδησης και της Κοσμικής Γνώσης. Είναι επίσης η Αγνότητα και Θεία Γνώση που εξαγνίζει, αναπτερώνει και δημιουργεί.
Η Saraswati είναι σύμβολο της Ορθής Κρίσης, της νίκης του Πνεύματος και της Γνώσης ενάντια στην έπαρση, την αλαζονεία και την πλεονεξία.
Είναι αυτή που προσφέρει την θεία φώτιση κι έμπνευση, που ξεδιαλύνει το σκότος της άγνοιας. Είναι επίσης γνωστή ως Bharati (ευγλωττία), Shatarupa (ύπαρξη), Vedamata («μητέρα των Vedas »), Brahmi, Sarada, Vagisvari, και Putkari. Ως Vac, αυτή είναι η θεά του λόγου.
Το όνομα Saraswati εμφανίζεται για πρώτη φορά στο Rigveda και, στα μεταγενέστερα θρησκευτικά κείμενα, αναγνωρίζεται ως εφευρέτης της σανσκριτικής γλώσσας. Είναι αυτή που δίνει στον Ganesha τα δώρα της πένας και των μελανιών. Οι τέσσερις Βέδδες, βιβλία της καθολικής γνώσης σύμφωνα με την ινδουιστική παράδοση, ήταν οι απόγονοί της. Τα σχολεία και οι βιβλιοθήκες είναι οι ναοί της, τα βιβλία, τα στυλό, τα εργαλεία του καλλιτέχνη και τα μουσικά όργανα σχετίζονται όλα με την θεά της σοφίας και της φώτισης.
Το όνομα Saraswati σημαίνει επίσης «κομψό», «ροή» και «υδατώδες» και είναι ενδεικτικό του ονόματος η ύπαρξη ενός από τους αρχαίους ποταμούς της Ινδίας με το όνομα αυτό. Ο ποταμός Saraswati (σύγχρονο όνομα: Sarsuti), όπως ο ποταμός Γάγγης, ρέει από τα Ιμαλάια και θεωρείται ιερή πηγή καθαρισμού, γονιμότητας και καλής τύχης για όσους κολυμπούν στα νερά του. Ο ιερός ποταμός, όπως και ο Γάγγης, εξελίχθηκε σε μια προσωποποιημένη θεότητα.
Στην Ινδική τέχνη, η Σαρασβάτι απεικονίζεται ως μια όμορφη, νέα γυναίκα, που φορά λευκά ή κίτρινα ρούχα. Το λευκό συμβολίζει την αγνότητα της πραγματικής Γνώσης που προσφέρει, ενώ το κίτρινο, την Άνοιξη, την εποχή που συνδέεται μαζί της. Το λευκό sari που φοράει, αντικατοπτρίζει την καθαρότητά της και την απόρριψη όλων αυτών που είναι υλιστικά.
Η Saraswati δεν φορά κοσμήματα, ούτε ζωγραφίζει τον εαυτό της με έντονα χρώματα. Η εμφάνισή της είναι λιτή για τα ινδικά δεδομένα, θέλοντας έτσι να τονιστεί η αδιαφορία της για τα υλικά αγαθά και η προτίμησή της στον πνευματικό πλούτο.
Η θεά έχει τα δικά της φεστιβάλ, κυρίως το Saraswati Puja, που πραγματοποιείται την πρώτη μέρα της Άνοιξης. Κατά την διάρκεια του φεστιβάλ, οι προσκυνητές φορούν κίτρινο, το οποίο συνδέεται με την σοφία και την ευημερία. Τα αγάλματα της θεάς είναι επίσης επικαλυμμένα με κίτρινο μετάξι και οι πιστοί προσεύχονται να ευλογηθούν τα στυλό, τα βιβλία και τα μουσικά όργανα. Τα παιδιά διδάσκονται να γράφουν για πρώτη φορά κατά την διάρκεια του φεστιβάλ. Ως προστάτιδα της μουσικής, συχνά την επικαλούνται οι μουσικοί πριν από τις συναυλίες και, ως θεά των πνευματικών αναζητήσεων, την επικαλούνται οι μαθητές πριν από τις εξετάσεις.
Ο συμβολισμός στην απεικόνιση της Σαρασβάτι
Όπως και πολλές ινδουϊστικές θεότητες, η Saraswati απεικονίζεται με τέσσερα χέρια, καθένα από τα οποία φέρει συμβολικό αντικείμενο. Τα δύο μπροστινά της χέρια, συμβολίζουν την κυριαρχία της στον φυσικό κόσμο, ενώ τα δύο που βρίσκονται πιο πίσω, ελαφρώς κρυμμένα, την κυριαρχία της στον πνευματικό κόσμο. Και τα 4 μαζί, συμβολίζουν τα 4 στοιχεία της εσώτερης ανθρώπινης φύσης που επιτρέπουν την εκπαίδευση:
~ Νους (μπροστινό δεξί χέρι)
~ Ευφυία (μπροστινό αριστερό χέρι)
~ Εγρήγορση (πίσω αριστερό χέρι)
~ Εγωισμός (πίσω δεξί χέρι)
Ολόκληρη η αριστερή πλευρά της Σαρασβάτι, αφορά τις αρετές και ικανότητες του συναισθήματος, ενώ η δεξιά, τις αρετές και ικανότητες του νου και του πνεύματος.
Στα χέρια της εμφανίζεται να κρατά:
~Τις Βέδδες, που είναι η αρχέγονη κοσμική Γνώση, που πρέπει να προσεγγίζεται με αγάπη και σεβασμό, ώστε να αποφέρει ευημερία και πνευματική ανάπτυξη. Τις κρατά στο πίσω αριστερό της χέρι.
~ Ένα κομπολόι από λευκά μαργαριτάρια, που συμβολίζουν την δύναμη της πνευματικότητας, της αυτοσυγκέντρωσης και την ένωση με το Θείο. Το κρατά στο πίσω δεξί της χέρι, ως υπενθύμιση ότι η αληθινή Γνώση ελευθερώνει τον αναζητητή από τα δεσμά του εγωισμού και του φυσικού κόσμου, οδηγώντας τον στην πνευματική λύτρωση και γαλήνη.
~ Το Ινδικό μουσικό όργανο «veena», το οποίο θυμίζει το δώρο της μουσικής προς την ανθρωπότητα και συμβολίζει την κυριαρχία της στις Τέχνες και τις Επιστήμες. Με την veena, η Σαρασβάτι παίζει την μουσική της Ζωής και της Αγάπης. Επίσης, υπενθυμίζει ότι ο αναζητητής πρέπει να ισορροπήσει τον νου και την ευφυΐα του, ώστε να ζήσει σε αρμονία με τον κόσμο κι έτσι να οδηγηθεί στην Γνώση και την γόνιμη χρήση του πνεύματος για το καλό τόσο του εαυτού του, όσο και του κόσμου.
~Το κάτω δεξί χέρι εκτελεί τυπικά το varada mudra , την παραδοσιακή χειρονομία του Ινδουισμού.
~Κάθεται πάνω σε ένα άνθος λωτού, για να συμβολίσει ότι προέρχεται από την Θεϊκή Αλήθεια και την Υπέρτατη Γνώση.
~Κοντά της παρουσιάζεται συνήθως ένας λευκός κύκνος, που -κατά την μυθολογία- μπορεί να ξεχωρίζει το καλό από το κακό και το αθάνατο από το θνητό. Είναι λοιπόν σύμβολο της Ορθής Κρίσης.
~Συχνά φαίνεται ένα παγώνι στα πόδια της. Το παγώνι είναι ένα πλάσμα που συμβολίζει υπεροψία και ωραιοπάθεια. Στα πόδια της Σαρασβάτι όμως, συμβολίζει την νίκη του Πνεύματος και της Γνώσης ενάντια στην έπαρση, την αλαζονεία και την πλεονεξία. Γίνεται υπενθύμιση της σοφίας και της αέναης αλήθειας, μα επίσης κατευθύνει στην ανάγκη για νίκη έναντι των προσωπικών φόβων, της αναποφασιστικότητας, της ανευθυνότητας και της αστάθειας χαρακτήρα, ώστε να μπορέσει να επιτευχθεί η Γνώση.
~Εναλλακτικά, μπορεί να φαίνεται ότι οδηγεί το όχημά της (vahana ), είτε ένα κύκνο είτε μια χήνα.
~Ένα ποτάμι που συχνά φαίνεται να ρέει κοντά της, υπενθυμίζει την αρχαιότερη θέση της Σαρασβάτι, ως Θεάς του Νερού.
Στην ινδουιστική παράδοση , η Saraswati είναι σύζυγος του μεγάλου θεού Brahma. Ωστόσο, σύμφωνα με ορισμένες παραδόσεις, ήταν η σύζυγος του Βισνού. Ο τελευταίος, όμως, είχε ήδη δύο άλλες συζύγους και έτσι έδωσε την Σαρασβάτι στον Μπράχμα.
Αν και ένας από τους σημαντικότερους Ινδουιστές θεούς, ο Μπράχμα σπάνια λατρεύεται ενεργά. Στην μυθολογία, αυτό εξηγείται ως αποτέλεσμα μιας κατάρας από την Saraswati. Η κατάρα είχε πράγματι προκληθεί από μια παρεξήγηση. Μια μέρα, όταν περιμένοντας ο Μπράχμα την σύζυγό του να ξεκινήσει μια σημαντική θρησκευτική τελετή, αυτή άργησε να ξεκινήσει το τελετουργικό. Τότε ο Μπράχμα ζήτησε την συμβουλή των θεών, οι οποίοι ανταποκρίθηκαν με την δημιουργία μιας νέας συζύγου γι ‘αυτόν, της Gayatri, έτσι ώστε η τελετή να προχωρήσει στην ακριβή ώρα. Ωστόσο, όταν η Saraswati τελικά εμφανίστηκε, δεν της άρεσε να δει τον σύζυγό της με μια άλλη γυναίκα και έτσι καταράστηκε τον Brahma να μην λατρεύεται ποτέ από την ανθρωπότητα (ακόμα κι αν λατρεύεται σήμερα σε μέρη της Νοτιοανατολικής Ασίας).
Ορισμένοι Ινδουιστές πιστεύουν ότι όλα τα πλάσματα γεννήθηκαν από την ένωση του Brahma και της Saraswati ξεκινώντας από τον Manu, τον πρώτο άνθρωπο.
Συμβολισμοί πίσω από τους μύθους για την Σαρασβάτι
Η Σαρασβάτι είναι αυτή που ελέγχει τον νου του Μπράχμα.
Όπως λέει ο μύθος, ο Μπράχμα αρχικά διαχώρισε τον εαυτό του δημιουργώντας την Θεά Σαταρούπα, η οποία μεταλλασσόταν διαρκώς, κάτι που έκανε τον Βράχμα να την ερωτευτεί και να την ποθεί. H Σαταρούπα όμως δεν έμελλε να γίνει δική του. Στην προσπάθειά του να βρει και να πιάσει την Σαταρούπα, ο Βράχμα απέκτησε 5 κεφάλια. Ηταν τέτοια η εμμονή και η λαγνεία που τον είχε καταλάβει, που ο Σίβα του έκοψε το ένα κεφάλι για να τον επαναφέρει στα λογικά του. Ο Βράχμα πράγματι συνήλθε μετά τον αποκεφαλισμό, σταμάτησε να καταδιώκει την Σαταρούπα και πήρε για σύζυγό του την Σαρασβάτι, η οποία τον δίδαξε να ελέγχει τον νου, τις επιθυμίες και τις παρορμήσεις του.
Από τότε, ο Μπράχμα ψέλνει τις Βέδδες -την αρχέγονη κοσμική Γνώση- και η Σαρασβάτι έγινε η πηγή έμπνευσής του για την δημιουργία του κόσμου και είναι η δημιουργική δύναμη του Βράχμα. Έτσι, η Σαρασβάτι κατέχει μια πολύ ξεχωριστή θέση στο Ινδικό Πάνθεο, όντας η πιο λατρεμένη από τους σοφούς ανθρώπους και χαίρει τον σεβασμό όλων των Θεών -μα παραδόξως- και των δαιμόνων.
–«Η γέννηση της Σαρασβάτι»
Σύμφωνα με την ινδουιστική παράδοση, στην αρχή υπήρχε χάος. Όλα υπήρχαν σε μια άμορφη, υγρή κατάσταση.
“Πώς μπορώ να φέρω τάξη σε αυτή την αταξία;” αναρωτιόταν ο Brahma, ο δημιουργός.
«Με την Γνώση», είπε ο Devi.
Έτσι, κρατώντας τα ιερά βιβλία στο ένα χέρι και μια veena (έγχορδο μουσικό όργανο) στο άλλο, ντυμένη στα λευκά, προέκυψε από το στόμα του Brahma η θεά, ιππεύοντας έναν κύκνο και αναγγέλθηκε από ένα παγώνι ως η θεά Saraswati.
“Η γνώση βοηθά τον άνθρωπο να βρει δυνατότητες επίλυσης εκεί όπου υπάρχει πρόβλημα.” είπε η θεά. Κάτω από την εκπαίδευσή της, ο Μπράχμα απέκτησε την ικανότητα να αισθάνεται, να σκέπτεται, να κατανοεί και να επικοινωνεί. Άρχισε να κοιτάζει το χάος με μάτια σοφίας και έτσι είδε τις όμορφες δυνατότητες που βρίσκονταν εκεί.
Ο Μπράχμα ανακάλυψε την μελωδία των μάντραμς στην κακοφωνία του χάους. Από την χαρά του ονόμασε την Saraswati, Vagdevi , θεά του λόγου και του ήχου.
Ο ήχος των μάντραμς πλήρωσε το σύμπαν με ζωτική ενέργεια, ή πράνα. Τα πράγματα άρχισαν να διαμορφώνονται και ο Κόσμος αποκτούσε μια δομή: ο ουρανός διάσπαρτος με αστέρια πάνω, η θάλασσα βυθίστηκε στην άβυσσο κάτω, η γη στεκόταν στο μεταξύ και τέθηκε τάξη στο Χάος.
Οι θεοί έγιναν άρχοντες των ουράνιων σφαιρών, οι δαίμονες κυριάρχησαν στις περιοχές των νησιών, οι άνθρωποι περπατούσαν στην γη. Ο ήλιος ανέτειλε και έδυε, το φεγγάρι αυξανόταν και μειωνόταν, η παλίρροια ανέβαινε και έπεφτε. Οι εποχές άλλαζαν, οι σπόροι βλάσταιναν, τα φυτά άνθιζαν και μαραίνονταν, τα ζώα μετανάστευσαν και αναπαράγονταν, καθώς η τυχαιότητα έδωσε την θέση της στον ρυθμό της ζωής .
Η Saraswati ήταν η πρώτη που έφτασε στον κόσμο του Brahma. Ο Μπράχμα άρχισε να την βλέπει με τα μάτια της επιθυμίας. Εκείνη όμως, στράφηκε μακριά λέγοντας: “Όλα όσα προσφέρω πρέπει να χρησιμοποιηθούν για την ανύψωση του πνεύματος, και όχι για την απόλαυση των αισθήσεων.”
Ο Μπράχμα δεν μπόρεσε να ελέγξει τις ερωτικές του σκέψεις και η αγάπη του για την υπέροχη θεά μεγάλωσε. Συνέχισε να κοιτάζει επιμόνως την Saraswati. Έδωσε στον εαυτό του τέσσερα κεφάλια για να αντικρίζει κάθε κατεύθυνση, έτσι ώστε να είναι πάντα σε θέση τα μάτια του να απολαμβάνουν την ομορφιά της Saraswati.
Η Saraswati απομακρύνθηκε από τον Brahma, παίρνοντας πρώτα την μορφή μιας αγελάδας. Ο Μπράχμα την ακολούθησε ως ταύρος. Η Saraswati στην συνέχεια μεταμορφώθηκε σε φοράδα. Ο Μπράχμα την κυνήγησε σαν άλογο. Κάθε φορά που η Saraswati μεταμορφωνόταν σε κάποιο πτηνό ή θηρίο, την ακολουθούσε ως το αντίστοιχο αρσενικό. Ανεξάρτητα από το πόσο σκληρά προσπάθησε ο Μπράχμα, δεν μπορούσε να πιάσει την Σαρασβάτι σε οποιαδήποτε από τις μορφές της.
Η θεά με τις πολλαπλές μορφές έμεινε γνωστή ως Shatarupa, προσωποποίηση της υλικής πραγματικότητας, γοητευτική αλλά φευγαλέα.
Εξοργισμένη από την επίδειξη του αχαλίνωτου πάθους του η Saraswati καταράστηκε τον Brahma:
“Έχεις γεμίσει τον κόσμο με λαχτάρα, που είναι ο σπόρος της δυστυχίας … Έχεις δεσμεύσει την ψυχή στην σάρκα … Δεν είσαι άξιος σεβασμού. Δεν μπορεί να υπάρχει σχεδόν κανένας ναός, ή γιορτή στο όνομά σου.”
Έτσι έγινε, γι΄αυτό υπάρχουν μόνο δύο ναοί του Μπράχμα στην Ινδία, ένας στο Πουσκάρ, του Ρατζιστάν και ο άλλος στο Κουμμπακονάμ, του Ταμίλ Ναντού.
Απτόητος από την κατάρα, ο Μπράχμα συνέχισε να ρίχνει την γεμάτη από επιθυμία ματιά του στην Saraswati. Έδωσε στον εαυτό του και ένα πέμπτο κεφάλι για να ενισχύσει το βλέμμα του.
Ο Bhairava, Shiva, αντιμετωπίζει τον Brahma
Η δράση του Μπράχμα παρακινήθηκε από την επιθυμία, λόγω της περιορισμένης συνείδησης, ερεθισμένος από το εγώ. Διατάραξε την ηρεμία του Κόσμου και αναστάτωσε τον Σίβα, τον υπέρτατο ασκητή, από τον διαλογισμό του.
Ο Σίβα άνοιξε τα μάτια του, ένιωσε την ταλαιπωρία της Σαρασβάτι και σε μια έκρηξη οργής μεταμορφώθηκε σε Bhairava, άρχοντα τρόμου. Τα μάτια του ήταν κόκκινα, το μουγκρητό του απειλητικό. Πέταξε προς τον Μπράχμα και με τα αιχμηρά νύχια του, έκοψε την πέμπτη κεφαλή του Brahma. Η βία υπέταξε το πάθος του Μπράχμα.
Το κομμένο κεφάλι του Brahma βυθίστηκε μέσα στην σάρκα του Bhairava, υπονομεύοντας όλη του την δύναμη και τον οδήγησε στην τρέλα. Ο άρχοντας του τρόμου μιλούσε ασυνάρτητα και έχασε τον έλεγχο των αισθήσεών του.
Η Saraswati, ευχαριστημένη με την έγκαιρη δράση του Bhairava, έσπευσε να τον σώσει. Με το απαλό άγγιγμά της τον φρόντιζε σαν παιδί, επαναφέροντας την λογική του.
Ο Μπράχμα, απογοητευμένος από την συνάντησή του με τον Κύριο της τρομοκρατίας, ζήτησε απόδραση από τον λαβύρινθο της δικής του επιθυμίας. Η Σαρασουάτι αποκάλυψε σ΄αυτόν τον τρόπο της απελευθέρωσής του.
Έτσι ο Μπράχμα προσπάθησε να δημιουργήσει μια yagna (πυρκαγιά εξιλεωτική-εξαγνιστική) για να καθαρίσει τον εαυτό του και να ξεκινήσει εκ νέου. Προκειμένου να διεξαχθεί ένα τελετουργικό yagna η βοήθεια μιας γυναίκας είναι απαραίτητη. Ο Μπράχμα επέλεξε την Σαρασβάτι να είναι σύζυγός του και έτσι συμφιλιώθηκαν. Ο Μπράχμα έγινε έτσι ο δημιουργός του κόσμου, με την Σαρασβάτι ως σοφή σύζυγό του.
–«Η Saraswati, η Veena της και το τραγούδι των Gandharvas»
Οι Γκανταρβάς ήταν ημίθεοι, οι οποίοι ξεπήδησαν από το άρωμα των λουλουδιών. Μια φορά έκλεψαν το φυτό soma, του οποίου ο μεθυστικός χυμός ήταν περιζήτητος από τους Devas. Η κλοπή του φυτού εξόργισε όλους τους θεούς.
Η Saraswati υποσχέθηκε να πάρει πίσω το φυτό soma. Πήγε στον κήπο των Γκανταρβάς και με την veena της (έγχορδο όργανο), δημιούργησε γοητευτικές μελωδίες: το ragas και το raginis.
“Δώστε μας αυτή την μουσική”, παρακάλεσαν οι Γκανταρβάς.
“Μόνο αν δώσετε πίσω το φυτό soma στους Devas”, είπε η θεά.
Οι Γκανταρβάς επέστρεψαν το φυτό και έμαθαν να παίζουν μουσική από την Saraswati. Με την πάροδο του χρόνου έγιναν ουράνιοι μουσικοί, των οποίων οι μελωδίες είχαν περισσότερη δύναμη να διεγείρουν το μυαλό από οποιοδήποτε μεθυστικό ποτό.
–«H Σαρασβάτι νικάει έναν δαίμονα»
Ένας δαίμονας εκτελούσε πολλές υπηρεσίες, προκειμένου να κατευνάσει τον Μπράχμα. Ο δαίμονας προσπάθησε να κατακτήσει τους τρεις κόσμους και οι θεοί φοβήθηκαν, ότι μπορεί να ζητήσει ένα δώρο που θα τον έκανε ανίκητο. Τότε οι θεοί ζήτησαν την βοήθεια της θεάς Saraswati. Η θεά κάθισε στην γλώσσα του δαίμονα, έτσι ώστε όταν ήρθε η ώρα να ζητήσει ένα ευεργέτημα, το μόνο που μπόρεσε να πει ήταν: «Θα ήθελα να μην μείνω ποτέ ξύπνιος».
“Ας είναι έτσι” είπε ο Μπράχμα.
Ως αποτέλεσμα, ο δαίμονας που ήθελε να κατακτήσει τους τρεις κόσμους, κατέληξε να κοιμάται για πάντα.
–«Saraswati, Lakshmi και Brahma»
Ο Μπράχμα δημιούργησε το σύμπαν με την βοήθεια της Saraswati. Ο Μπράχμα ήταν επίσης ο φύλακας του Κόσμου και ζητούσε την υποστήριξη της Saraswati για την διατήρηση του Κόσμου. Χρησιμοποιώντας την γνώση της, καθιέρωσε και διατήρησε το Ντάρμα, ιερούς νόμους που εξασφαλίζουν σταθερότητα και ανάπτυξη στην κοινωνία.
Ο Μπράχμα χρειάστηκε επίσης και την βοήθεια της Lakshmi, θεάς του πλούτου, που του έδωσε τα απαραίτητα μέσα για να εξασφαλίσει την κοσμική τάξη.
Το ερώτημα που προέκυψε ήταν: Ποιον χρειάστηκε περισσότερο ο Μπράχμα; την Lakshmi, ή την Saraswati; Πλούτος ή Γνώση; Οι δύο θεές υποστήριζαν διαφορετικά η κάθε μια:
«Η Γνώση δεν γεμίζει άδειο στομάχι», είπε η Lakshmi.
«Ο πλούτος διατηρεί τον άνθρωπο ζωντανό, αλλά δεν δίνει νόημα στην ζωή», είπε η Saraswati.
«Χρειάζομαι τόσο γνώση όσο και πλούτο για να συντηρήσω τον Κόσμο . Χωρίς γνώση δεν μπορώ να σχεδιάσω, χωρίς πλούτο δεν μπορώ να υλοποιήσω ένα σχέδιο. Ο πλούτος διατηρεί την ζωή, οι τέχνες δίνουν αξία στην ζωή».
Έτσι οι άνθρωποι χρειάζονται τόσο την Lakshmi όσο και την Saraswati, για να ζήσουν μια πλήρη ζωή.
–«Η Saraswati σώζει τον κόσμο από το τρίτο μάτι του Shiva και το θηρίο της μοίρας»
Ο Σίβα ξύπνησε από τον διαλογισμό του και κοίταξε γύρω του, για να ανακαλύψει έναν κόσμο που βρισκόταν στο χείλος της διαφθοράς, που δεν μπορούσε να διαλυθεί. Ο Σίβα αποφάσισε ότι ήρθε η ώρα να ξαναγίνει ο κόσμος καθαρός. Έτσι ο Shiva, ο καταστροφέας, άνοιξε το τρίτο του μάτι προσπαθώντας να καταστρέψει τους τρεις κόσμους. Ήρθε μια τρομερή φωτιά που απειλούσε όλη την ύπαρξη.
Υπήρχε πανικός παντού. Η Σαρασβάτι δήλωσε ήρεμα: “Μην ανησυχείτε, η φωτιά του Σίβα καίει μόνο εκείνο που είναι ακάθαρτο και διεφθαρμένο”.
Έλαβε την μορφή ενός ποταμού και με τα καθαρά νερά της πήρε την φοβερή φωτιά από τον Shiva Badavagni – το θηρίο της μοίρας.
“Όσο ο κόσμος είναι καθαρός και ο άνθρωπος σοφός, αυτό το τρομερό πλάσμα θα παραμείνει στο βάθος της θάλασσας. Όταν εγκαταλείπεται η σοφία και ο άνθρωπος καταστρέφει τον κόσμο, ο Badavagni θα βγει και θα καταστρέψει το σύμπαν”, προείπε η σοφή θεά.
Η Saraswati, η θεά της Γνώσης και των τεχνών ενσωματώνει όλη την θεϊκή σοφία. Θεωρείται ο ποταμός της συνείδησης που ζωντανεύει όλη την δημιουργία. Αυτή είναι η θεά της αυγής, της οποίας οι ακτίνες διαλύουν το σκοτάδι της άγνοιας. Χωρίς αυτήν υπάρχει μόνο χάος και σύγχυση.
Για να την συνειδητοποιήσει κανείς, πρέπει να ξεπεράσει τις απολαύσεις των αισθήσεων και να βρει την χαρά στην ηρεμία του πνεύματος. Αυτή ξεπερνά τους πόθους της σάρκας και χαίρεται στις δυνάμεις του νου, ως προστάτης της αγνής σοφίας.
Ενσαρκώνει όλα όσα είναι καθαρά και πανέμορφα στην Φύση.
@ΔΗΜΗΤΡΑ ΛΙΑΠΗ / εξειδικευμένη σύμβουλος Βάστου Σάστρα & Φενγκ Σούι